Údolí Moravice

Při procházce malebným údolím Moravice si můžeme prohlédnout romantickou hradní zříceninu, zažijeme osvěžující koupel v řece, navštívíme bývalé lázně a důkladně prozkoumáme velkolepé vodní dílo.

Výchozí místo: Vítkov-Podhradí, zřícenina hradu Vikštejn

Cílové místo: Vodní dílo Kružberk

Vzdálenosti: Vikštejn (0 km) – Podhradí (1,5 km) – Podhradí, kemp (3,2 km) – Zálužné, most přes řeku Moravici (7,5 km) – Jánské Koupele (10,5 km) – Kružberk, kostel sv. Petra a Pavla (14 km) – Kružberk, hráz (15,5 km)

Trasa po značených cyklostezkách vede z Podhradí přes Lhotku, Nové Těchanovice, Zálužné a Jánské Koupele do Kružberka, měří 17 km.

Náročnost: pěšky – těžká, na kole – střední

Informační centra: Městské kulturní a informační středisko Muzeum břidlice, Horská 184, 747 87 Budišov nad Budišovkou, tel.: +420 556 305 334, e-mail: mkis@budisovnb.cz
www.budisov.eu

Pěší výlet
Na kole
Těžká náročnost
Opavské Slezsko

Zřícenina hradu Vikštejna (A) se vypíná na vysokém skalnatém ostrohu nad řekou Moravicí a její prohlídka mnoho času nezabere. Po prohlídce opatrně klesáme prudkými serpentinami do Podhradí (B). Malebná obec je výchozím bodem cyklotras i turistických stezek. Oblíbili si ji také vodáci, kteří odtud sjíždějí Moravici až do Hradce. Pokud půjdeme pěšky, vydáme se po červené turistické značce směrem na Jánské Koupele a Kružberk, na kole zvolíme trasu č. 551, která vede přes Lhotku a Nové Těchanovice do stejného cíle.

Údolím Moravice dojdeme kolem několika bývalých břidlicových lomů až k mostu v osadě Zálužné. Koupání v průzračně čisté řece stojí za zastávku. Cyklisté přejedou most a pokračují rovně na rozcestí k osadě Mokřinky (C) a poté vlevo k Jánským Koupelím. Pěší turisté sem dojdou po pravém břehu, proti proudu řeky. Jánské Koupele (D) jsou bývalé lázně, které v dobách své největší slávy navštěvovalo každoročně až deset tisíc turistů. Dnes je toto bývalé letovisko téměř zapomenutým místem Opavského Slezska. Z bývalých lázní se mnoho objektů nedochovalo, přesto zde najdeme velmi malebná zákoutí sevřená v úzkém údolí.

Pokračujeme dál do obce Kružberk (E), která proslula především díky stejnojmenné vodní nádrži. K přehradní hrázi se dostaneme po úzké silnici, která začíná u kostela sv. Petra a Pavla, pocházejícího z 1. poloviny 14. století. V kostele jsou instalovány údajně nejstarší varhany ve Slezsku. Vodní dílo Kružberk bylo vybudováno v letech 1948–1955 jako zásobárna pitné vody pro rychle se rozrůstající ostravskou aglomeraci. Bezmála 35 m vysoká hráz zadržuje vodu v 10 km dlouhém zatopeném údolí. Před hrází odbočíme doprava do kopce, na vrcholu se dáme vlevo a pokračujeme po silnici vedoucí přímo po hrázi (F). Ve správní budově si můžeme domluvit exkurzi, ochotní správci Kružberka nás provedou útrobami vodního díla, které se proslavilo natáčením televizního seriálu Velké sedlo.