Okolím malebné Morávky

Malebná beskydská obec Morávka v téměř nepoznamenané krajině s vzácnými přírodními památkami láká návštěvníky k rekreaci po celý rok. Za poznáním zdejších největších lákadel se s námi tentokrát vydejte na kole.

Výchozí místo: Morávka – bus

Cílové místo: Morávka – bus

Vzdálenosti: Morávka, obec (0 km) – Morávka,
vodní nádrž (1,5 km) – Úspolka (5 km) –
Zemřelov, rozcestí (12 km) – Vysoký Rykali (14,5 km) –
Papročka (17 km) – Hájenka, rozcestí (23 km) –
Pražmo (30 km) – Morávka (33 km)

Náročnost: střední

Typ kola: MTB, treková kola

Informační centra: Beskydské informační centrum – pobočka Frýdlant nad Ostravicí, Hlavní 308, 739 11 Frýdlant nad Ostravicí tel.: +420 558 676 909, e-mail: info@beskydy-info.cz
www.beskydy.com

Na kole
Střední náročnost
Beskydy

Výchozí bod našeho výletu se nachází mezi vrcholy Travného a Slavíče v podhorské obci, vzdálené asi 15 km od Frýdku-Místku. Morávka (A) se rozkládá po obou březích stejnojmenné řeky, na které byla v šedesátých letech minulého století vybudována vodní nádrž na pitnou vodu. Obec navštěvují hlavně milovníci turistiky, cyklistiky a lyžování, kterým se zde otevírají velké možnosti. Zdejší krásy můžeme poznávat i z koňského hřbetu. Místní jízdárna má na programu vyjížďky pro náročné i pro méně zdatné. Pokud vyhledáváte adrenalinové aktivity, tak právě pro vás se blízký skiareál každé léto proměňuje v bikepark.

Dál pokračujeme po značené cyklotrase 6113, podél které byla vybudována naučná stezka Prameny řeky Morávky (B). Stezka má celkovou délku 14 km, vede až k Bílému Kříži a najdeme na ní devět naučných tabulí, které informují o řece Morávce, budování přehrady a historii tohoto regionu.

Po 1,5 km dojedeme na kole právě k údolní nádrži Morávka (C). Odtud se vydáme po zpevněné cestě k Úspolce (D) a Juřičuně. Opustíme již zmíněnou naučnou stezku a dál se držíme cyklotrasy 6113. Asi po 3 km přijedeme na rozcestí Zemřelov (E) v blízkosti rekreační oblasti Visalaje. Trasa 6113 vede dál přes Visalaje k vodní nádrži Šance v Ostravici. My však na rozcestí odbočíme doprava a stoupáme pod vrchol Vysoký Rykali a dál na Papročku (F). Trasa zde již není značená, ale pokračuje po zpevněné cestě. Z Papročky nás čeká asi 6 km dlouhý úsek k Hájence (G), kde se znovu vrátíme na značenou cyklotrasu. Sjíždíme do údolí a po 3 km se ocitneme v obci Pražmo (H). Krása zdejšího okolí a zájem o život beskydských horalů přivedly do těchto míst i básníka Petra Bezruče, který Pražmo zmiňuje v několika básních. Na místním hřbitově také nalezla místo posledního odpočinku jeho slavná Maryčka Magdonova.

V obci se napojíme na značenou cyklotrasu 10 a od našeho cíle v Morávce nás budou dělit už jen 3 km.